Att många spelar padel nu är det nog ingen som har missat. Som med alla andra sporter finns det alltid en risk att du drabbas av skador när du spelar padel. Risken är bara mer eller mindre stor beroende på hur du arbetat förebyggande. När du spelar padel finns det några typer av skador som är mer vanliga än andra. Därför är det bra om du försöker förebygga att drabbas av en skada när du spelar. För att minska risken för skador är det bra om du har bra utrustning. Det finns en massa bra utrustning, exempelvis ramskydd som är användbart i padel om du vill ge ditt racket ett lite extra skydd för att det ska hålla länge. Att ha ett par bra skor är viktigt för att skydda dina fötter och vrister. Att ha ett bra padelracket som passar dig och din spelstil är också viktigt för att du ska kunna spela bra men även för att skydda dina handleder och armar.

Undvik skador genom att värma upp

Det finns några vanliga padelskador som ofta förekommer. En är tennisarmbåge som är en väldigt vanlig åkomma i racketsporter. Tennisarmbåge är en överansträngning i armbågen som leder till en inflammation. För att minska risken för denna typ av skada ska du ha ett bra padelracket och försöka ha en bra teknik när du spelar. Det är också viktigt att du vilar om du börjar att få ont. Hälseneinflammation är en annan vanlig skada. Om du får ont i hälsenan ska du vila och sedan kan du använda fotledsskydd. Knäskador är vanliga eftersom padel är en sport med snabba rörelser. För att undvika knäskador ska du se till att värma upp ordentligt innan du börjar spela. Du kan även använda knäskydd i förebyggande syfte.

Ryggproblem är vanligt

Att drabbas av ryggproblem är en annan typ av skada som många drabbas av. För att minska risken att få en ryggskada ska du försöka att styrketräna och bygga upp musklerna i ryggen. En stark rygg tål mer påfrestningar. När du spelar padel använder du din handled väldigt mycket och det kan öka risken för att du drabbas av en inflammation i handleden. Du kan förebygga en inflammation genom att använda handledsskydd eller linda handlederna innan du ska spela.

Uppsök hjälp om du blir skadad

Om du drabbas av en skada när du sportar är det en bra idé att uppsöka en kiropraktor. En kiropraktor kan hjälpa dig att läka ut skadan och ge dig bra övningar som kan bygga upp muskulaturen igen. Om du har ryggproblem kan definitivt en kiropraktor hjälpa dig. Det är viktigt att du uppsöker hjälp om du har fått en skada för att kunna behandla den på rätt sätt.